Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

EGA

Lunds universitet erbjuder paketerade (även kallade hanterade, managerade) arbetsplatsdatorer.

Ett exempel på paketerad arbetsplatsdator är EGA, En god arbetsplats. Sektionen IT erbjuder den. EGA är en standardiserad IT-arbetsplats framtagen för universitetets behov. Med EGA tar vi hand om allt det tekniska med din arbetsplatsdator, och du kan ägna dig åt ditt arbete.

Detta får du med EGA

  • En dator (mac eller pc) av en modell som fungerar bra mot Lunds universitets system och som följer alla upphandlingskrav och avtal. Reservdelar och kunskap om datormodellen finns lätt att få.  
  • De program och funktioner du behöver. De vanligaste programmen finns alltid med i grundinstallationen.  
  • Extra bra integration med de olika administrativa system som används inom LU, som fungerar sömlöst med vår övriga IT-miljö.
  • Går din dator sönder kan du få en lånedator.
  • Backup och uppdateringar.
  • Skulle du få problem finns hjälpen nära. De flesta problem kan vi lösa direkt på distans. För svårare problem är vi snart på plats och även om din dator skulle behöva bytas ut ordnar vi normalt det på några timmar.
  • Hjälp att installera och komma igång med din dator.
  • Bildskärm som passar går också att köpa till paketet.

Att alla arbetar i samma IT-miljö underlättar samarbete och kollegial kompetensutveckling. Med EGA på din arbetsplats behöver du inte ta ansvar för drift eller säkerhet.

Kontroll på ekonomin

EGA-konceptet används idag av cirka 2 500 användare. Det gör att vi kan dra nytta av skalfördelar. Du får full kontroll på din institutions IT-kostnader. Eftersom vi ansvarar för hela konceptet, finns det inga dolda kostnader, och personalen behöver inte ägna arbetstid åt installationer eller tekniska problem.

Använd tjänsten EGA-specifikation för att följa upp och få översikt över fakultetens, institutionens eller sektionens IT-kostnader

Du beställer behörighet i Lucat.
egaspecifikation.ldc.lu.se 

Villkor EGA

Ordlista

  • Kund: den institution eller enhet som debiteras för EGA-tjänsten.
  • Användare: den anställde/motsvarande som använder EGA-tjänsten.
  • Dator: komplett arbetsplats som ofta inkluderar skärm, tangentbord, mus och docka enligt kundens önskemål.

EGA är en datorarbetsplats avsedd för anställda inom Lunds universitet. Sektionen IT tillhandahåller EGA i form av ett abonnemang. Abonnemanget består av två delar, EGA-tjänsten och EGA-datorn. Användare av EGA måste ha en aktiv Lucat-identitet för att kunna använda tjänsten.

I EGA-tjänsten ingår:

  • Ett antal standardprogram – dock inte alltid de allra senaste versionerna
  • Säker lagring av dokument och andra filer
  • Utskrifter till nätverksanslutna, gemensamma skrivare
  • Support

EGA-tjänsten kompletteras med en EGA-dator enligt separat specifikation. Datorn är Sektionen IT:s egendom och ställs till kundens förfogande under abonnemangstiden. 

Kunden/användaren kan välja mellan några olika modeller. Kunden betalar hyra i 36 kalendermånader från och med den månad utrustningen levereras. 

När hyran är fullt betald efter 36 månader kan kunden/användaren välja att antingen byta till ny utrustning med en ny hyresperiod, alternativt fortsätta använda utrustningen, då utan hyreskostnad. 

EGA-tjänsten ingår och debiteras alltid, oavsett utrustningens ålder. Sektionen IT åtgärdar inte defekter på utrustning där hyresperioden gått ut.

Korttidsabonnemang

Som komplement till ordinarie EGA-dator finns även möjlighet att abonnera på en EGA-dator för en kortare tid. En ”korttidsdator” är alltid en begagnad dator men skiljer i övrigt inte från en EGA-dator.
Abonnemangstiden är minst en (1) månad och sedan löpande per månad. Hyresperioden behöver inte specificeras i förväg.

Program som tillhandahålls av Sektionen IT:s programförmedling, kan beställas som tillägg till EGA-abonnemanget. Sektionen IT ger ingen support på program utöver standardprogrammen.

Program utöver de som tillhandahålls av Sektionen ITs: programförmedling köper kunden själv in. Sektionen IT kan vara behjälplig vid installation av sådana program, men ger ingen support på dessa program och tar inte heller något ansvar för hur dessa program fungerar på EGA-datorer.

Det förekommer enstaka program som inte är lämpliga att använda på EGA-datorer. Det kan vara av säkerhetsskäl, tekniska skäl eller på grund av licensregler.

När EGA-datorn levereras har användaren normalt inte så kallade administratörsrättigheter till datorn. Användare som önskar kan få dessa rättigheter, Sektionen IT förutsätter då att användaren har tillräckliga kunskaper för att ta ansvar för vad administratörsrättigheterna innebär. 

Sektionen IT löser problem som uppkommer på grund av olämpligt använda administratörsrättigheter genom att installera om datorn så som den var vid den ursprungliga leveransen.

Den totala kostnaden för EGA består av EGA-tjänsten + EGA-datorn. Abonnemang på EGA-tjänsten kostar 450 kronor per månad och dator. Kostnad för abonnemang på EGA-datorn beror på Sektionen IT:s inköpskostnader, se förteckning över aktuella modeller.

Avgift för tjänst och dator debiteras kunden varje månad genom så kallad bokföringsorder. Kunden får tillgång till en webbaserad specifikation av kostnaderna för respektive institution/enhet.

EGA-abonnemang och EGA-dator beställs och sägs upp genom LU Servicedesk. Beställning görs minst två veckor innan datorn ska börja användas. Beställningen ska göras av behörig beställare alternativt vara godkänd av chef. 

Abonnemanget på EGA-tjänsten löper månadsvis till dess kunden säger upp det. 

Abonnemanget på EGA-tjänsten kan sägas upp till det månadsskifte som infaller tidigast om 2 veckor. 

EGA-datorn kan inte sägas upp under abonnemangstiden, undantaget korttidsdatorn som kan sägas upp på samma sätt som tjänsten.

Beställning av installation av program utöver de som tillhandahålls av Sektionen IT:s programförmedling görs minst två veckor innan programmen ska användas.

I händelse av stöld, brand eller att hyrd utrustning förkommer eller förstörs på annat sätt, debiterar Sektionen IT kunden vid ett tillfälle motsvarande resterande hyra för EGA-datorn upp till 36 månader. Detta gäller även för datorer som hyrs till studentdatorsalar, bibliotek, tentadatorer och liknande.

En EGA-dator kan byta användare hos kunden. Detta måste alltid meddelas LU Servicedesk, i annat fall tar Sektionen IT inte ansvar för EGA-datorns fulla funktion.

Kontakt

LU Servicedesk
+ 46 46 222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se)

Televäxeln
Telefon: +46 46 222 00 00

Öppettider
Måndag-fredag, kl 8-16.30