Borttappad eller stulen mobil
Om du har tappat bort din telefon eller om den har blivit stulen bör du omgående stöld- eller förlustspärra både abonnemanget och hårdvaran.
Gör så här:
Gör en stöld/förlustanmälan
Gör en polisanmälan genom att ringa 11414, eller registrera din anmälan via polisens webbplats polisen.se. Du behöver ange din telefons IMEI-nummer och operatörens namn, Tele2. Numret står på kartongen du fick telefonen i.
Spärra ditt mobilabonnemang
Ring Tele2 företags kundtjänst 0200-23 23 23 inom Sverige eller +46 772-23 23 23 från utlandet. Uppge det referensnummer som du fått av polisen samt ditt IMEI-nummer för att spärra ditt abonnemang. Informationen skickas vidare till alla mobiloperatörer i Europa som är anslutna till säkerhetsnätet, så att din mobil spärras även i deras nät. När spärren har aktiverats går det endast att ringa nödsamtal från telefonen.
Om telefonen dyker upp igen kontaktar du Tele2:s kundtjänst igen och uppger samma uppgifter för att häva spärren.
Du kan även maila till Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se) för att spärra eller häva spärr.
Relaterad information
Kontakt
LU Servicedesk
Tel. 046-222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se
Öppettider
måndag-fredag, kl 8-17